Thursday, March 31, 2016

Bathroom story (revised)

What's a storytelling Spanish class without a good bathroom story!

I'm sure you've all heard of Señor Wooly. He's fantastic. I admit that I'm incredibly envious of his talent and creativity and wish I had an ounce of all of his amazing abilities! If you haven't heard of him, he makes silly songs in Spanish with story lines that really resonate with students.

I don't personally have an account this year for his site, but he has the song: "Puedo ir al baño" on youtube.

Every year I have a bathroom story of some sort. In conjunction with the story, our warm up involves listening to the song by Señor Wooly and accomplishing various tasks (cloze, re-order lyrics, translate phrases from song, etc).  They always listen to it at least twice when class begins while completing the task, while I do necessary teacher duties (attendance, last minute prep, etc). I enjoy starting class with music whenever possible because it generally relaxes students to ease into class.

Click here to see post from last year.
In previous years, it was more like a traditional story from TPRS classes where a person goes to different people and asks them for information. Last year's structures weren't going to cut it.

Probably due to the nature of my class, it's always a fun time and I had no real reasons to change the story except the Spanish 2 teachers expect the kids to know some more information by next year that I haven't been able to really hit yet.

I need to use "to have to [do something]" and I thought that would go great with a bathroom story based more around the song: Puedo ir al baño by Señor Wooly.  And I could actually borrow the genius idea from Señor Wooly from the story within the song.

So here's what I came up with:
Some of the structures match the song more easily and/or I can use the song itself to create an embedded reading for the present tense while we tell a relatively simple story in the past. The part that I think is nice is how relate-able it can be (for some classes) or how farcical it could be for others. Also, we tell the story once we have TPR'd the phrases.

Remember that in anything it's always good to try new things and genre is always something you can play around with.  The best part about storytelling is that there are so many types of stories we can use. It's best not to limit ourselves to "character doesn't have ___. Character is sad. Character goes to so and so, etc.".

TPR (Total Physical Response):

Here's the TPR part where I have students get up and move a little bit for a brain break:
  • Necesita ir al baño (hold tummy / cross legs)
  • Tienes que esperar” (point finger down at palm for have) / (hold out hand like picture for “wait”)
  • Lo / la deja ir - let butterfly go free

And I always add more to it, "necesita ir al baño y se da la vuelta y sonríe" (s/he needs to use the bathroom and turns around and smiles). "Lo deja ir lentamente y grita en silencio" (S/he lets it go slowly and yells silently).

TPRS (Storytelling):

Here's my basic story skeleton. Let me know what you think!


Simple idea:
Teacher tells kid to wait while 2-3 other kids can go.

Story asking skeleton (to help you see thought process):
¿Quién necesitaba ir al baño? (Bill necesitaba ir al baño)
Clase, Bill necesitaba ir al baño.

¿Necesitaba ir al baño o al restaurante? (al baño)

*Bill, ¿necesitas ir al baño o al restaurante? (Necesito ir al baño.)

Necesitaba ir al baño. No necesitaba ir al restaurante. Necesitaba ir al baño.

¿Dónde necesitaba ir al baño? (Necesitaba ir al baño en la clase de matemáticas).
Necesitaba ir al baño en la clase de matemáticas. Estaba en la clase de matemáticas y necesitaba ir al baño.

¿Por qué necesitaba ir al baño? (Había bebido mucha limonada. ¿Le gustaba la limonada? Sí. Le gustaba mucho. ¿Cuántas limonadas bebió?)

*Bill, ¿Cuántas limonadas bebiste? (Bebí siete limonadas).

Guau clase. Bill bebió siete limonadas. Por eso necesitaba ir al baño.

¿Podía ir al baño o Necesitaba ir al baño?
Necesitaba ir al baño. No, no podía ir al baño. Necesitaba ir al baño.

¿A quién le dijo “¿Puedo ir al baño?” (Al maestro)
Le dijo, "¿Puedo ir al baño" al maestro de la clase.

¿Cómo se llamaba el maestro de la clase de matemáticas? (Se llamaba Hulk Hogan)
El maestro se llamaba Hulk Hogan.
Entonces, Bill le dijo al maestro de matemáticas, “¿Puedo ir al baño?”

¿El maestro lo dejó ir? (Sí / No / Es posible)

*Maestro, Bill necesita ir al baño. ¿Lo dejas ir o no lo dejas ir? (No lo dejo ir.)

No, el maestro no lo dejó ir.

¿Por qué no lo dejó ir? (Era muy estricto / No le gustaba Bill. / Pensaba que Bill realmente no necesitaba ir al baño.)
Era muy estricto.

¿El maestro le respondió "Sí, puedes ir" o "Tienes que esperar"? (Le respondió "tienes que esperar")
Le respondió "tienes que esperar". No le respondió "Sí, puedes ir". Le respondió, "Tienes que esperar".

¿Quién le respondió “Tienes que esperar” Bill o Hulk Hogan? (El maestro Hulk Hogan.)

Sí, Hulk Hogan le respondió a Bill "Tienes que esperar".

¿Cómo estaba Bill? (Estaba triste.)

¿Había otra persona en la clase de matemáticas?
Sí, había muchas personas. ¿Cómo se llamaba una de las otras personas? (Se llamaba Anne.)

¡Anne estaba en la clase de matemáticas también!

¿Quién necesitaba ir al baño: Anne o Bill? (Bill necesitaba ir al baño.)
Bill necesitaba ir al baño.
¿Anne necesitaba ir al baño también? (No)
No, Anne no necesitaba ir al baño. ¿Adónde necesitaba ir Anne?

*Anne, ¿necesitas ir al baño? (no). ¿Adónde necesitas ir? (Necesito ir a McDonald's).

Clase, Anne necesitaba ir a McDonald's.
No necesitaba ir al baño.

¿Y Anne podía ir a McDonald's? (sí / no / es posible).

Anne le dijo al maestro, "¿Puedo ir a McDonald's?"

¿Y el maestro la dejó ir?

*Maestro, Anne necesita ir a McDonald's. ¿La dejas ir?" (Sí, la dejo ir).

Clase, Anne necesitaba ir a McDonald's y el maestro la dejó ir.

Anne salió de la clase y fue a McDonald's feliz.

¿Cómo estaba Bill ahora? ¿Estaba feliz? (No, estaba molesto)

Sí, estaba molesto. No estaba feliz. ¿Por qué estaba molesto? (El maestro dejó ir a Anne)

Sí, el maestro a Anne la dejó ir a Bill no lo dejó ir.

Entonces, ¿Bill le dijo al maestro otra vez, "¿Puedo ir al baño?"? (Sí).

Sí, le dijo otra vez molesto "¿Puedo ir al baño?"

¿El maestro lo dejó ir? (Sí / No / Es posible)

*Maestro, ¿lo dejas ir o no lo dejas ir? (No lo dejo ir.)

No, el maestro no lo dejó ir otra vez.

¿Por qué no lo dejó ir? (Era muy estricto / No le gustaba Bill. / Pensaba que Bill realmente no necesitaba ir al baño.)
Era muy estricto.

¿Cómo le respondió el maestro de matemáticas a Bill? ¿Le respondió, "tienes que esperar" o le respondió "tienes que bailar"? (tienes que esperar).

Sí, le respondió "tienes que esperar".

¿El maestro le respondió, "Tienes que esperar" a Anne o a Bill? (A Bill)
Le respondió, "Tienes que esperar a Bill."
¿Por qué le respondió "tienes que esperar" a Bill y no a Anne? 

*Maestro, ¿por qué no lo dejas ir al baño? (No me gusta Bill)

No le gustaba Bill.

Entonces el maestro le respondió otra vez, "Tienes que esperar" a Bill.

¿Cuántas veces le respondió "Tienes que esperar"? (dos)
Le respondió dos veces, "Tengo que esperar".

¿Cómo se llamaba otra persona en la clase? (Sally)

¿Y necesitaba ir al baño también Sally? (no)

*Sally, ¿necesitas ir al baño? (No, no necesito ir al baño).
*¿Adónde necesitas ir? (Necesito ir a Six Flags).

Clase, Sally necesitaba ir a Six Flags.

Entonces, Sally le dijo al maestro de matemáticas, "¿Puedo ir a Six Flags?"

¿Y el maestro la dejó ir a Six Flags? (sí)

*Maestro, ¿la dejas ir a Six Flags? (Sí, la dejo ir)

Es absurdo. El maestro la dejó ir a Six Flags y a Bill no lo dejó ir al baño.

Y Sally salió de la clase feliz y fue a Six Flags.

¡Ay ay ay clase! Es terrible.

¿Cómo estaba Bill? (Estaba furioso.)

*Bill, ¿cómo estás? ¿Estás molesto o furioso? (Estoy furioso).

Clase estaba furioso. ¿Estaba más furioso que Hulk? (sí)

*¿Estás más furioso que Hulk? (sí... estoy mucho más furioso que Hulk)

¿Por qué estaba más furioso que Hulk Bill? (el maestro no lo dejó ir al baño)

Correcto, el maestro no lo dejó ir.

¿Cuántas veces no lo dejó ir? (Listen for incorrect answer)

No lo dejó ir seis veces. (No...)

Ay clase. Lo siento. No soy inteligente. No lo dejó ir dos veces.

Y entonces Bill le dijo otra vez furiosamente, "¿Puedo ir al baño?" (Sí).

Sí. Bill le dijo otra vez al maestro furiosamente, "¿Puedo ir al baño?"

¿Y el maestro lo dejó ir? (Sí).

*Maestro, ¿lo dejas ir por fin? (Sí, lo dejo ir por fin)

Clase, ¡el maestro lo dejó ir al baño por fin!

¿El maestro le respondió, "Tienes que esperar"? (No.)

No, le respondió, "Sí, puedes ir al baño".

Y Bill salió de la clase súper feliz y fue al baño por fin.


*interview actors to confirm details whenever possible

**possible change in storyline as needed. In one class I hadn't established the problem as well and I am a little more free form in my storytelling. But in a more creative class, they changed the "you have to wait" to other things like "you have to kiss me" or "you have to hit me and grab my throat" (because Hulk Hogan was their teacher) and I didn't have time for any other "students" in the class who needed to leave. But I'll hit it in the embedded reading.  In another class he was never allowed to go to the bathroom.

2 comments:

  1. I love this script Jeremy! The possibilities for compelling stories in a TPRS classroom are endless as we know, but so many haven't been articulated as of yet. You've done another one masterfully here by tapping into Jim's story.

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    1. Thanks for your kind words Jim! That means a lot considering your book of scripts really helped me see storytelling in a new light! I admit that my original baño storyline from a few years ago was in fact yours, and it has evolved as you can see! ;-)

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